0
Ondernemen

Wat is jouw missie als ondernemer?

december 14, 2017
Visie | Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers

Van visie en missie heb je vast weleens gehoord… Jouw visie is het beeld dat jij van de toekomst hebt, waar je heen wil met je bedrijf. In je missie benoem je hetgeen dat jij wilt betekenen voor je klanten of andere belanghebbenden. Een missie kan bijvoorbeeld een mooie leidraad zijn wanneer je over je bedrijf praat, maar kun je ook in zijn geheel op je website opnemen om bezoekers in enkele zinnen duidelijk te maken waar jij voor staat en hoe je jouw klanten helpt. 

Enkele missie voorbeelden van grote bedrijven zijn:

Nike

“Bring inspiration and innovation to every athlete* in the world. *if you have a body: you’re an athlete.”

Starbucks

“To inspire and nurture the human spirit – one person, one cup and one neighborhood at a time.”

Google:

“Alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.”

Tony Chocolonely:

“100% slaafvrij de norm in chocolade.”

Het Rode Kruis:

“Het voorkomen en verzachten van menselijk lijden waar dan ook, het beschermen van levens en gezondheid en het waarborgen van respect voor de mens.

 

Elk van deze missies omschrijft wat het bedrijf doet, maar wel (en dan vooral bij de commerciële bedrijven) op een mooie, inspirerende manier waardoor je direct een bepaalt gevoel bij een bedrijf hebt, of waardoor het gevoel dat je al had wordt bevestigd. Misschien heb je voor jezelf al helemaal duidelijk wat jij precies doet, voor wie en waarom, maar het loont écht om dit vervolgens om te zetten tot een compacte, inspirerende missie zoals de bovenstaande voorbeelden. Voor jezelf, voor de mensen die over je bedrijf praten en natuurlijk je volgers / (potentiële) klanten. Kortom: voor de groei van je bedrijf.

Het formuleren van jouw missie

Een sterke missie is inspirerend, duidelijk en vooral niet te lang. Het maakt duidelijk wat je doet, waarom én voor wie. Uiteindelijk is het het antwoord op de vraag: waarom bestaat mijn organisatie? Mocht je het lastig vinden dit zo 1,2,3 te formuleren kun je ook eerst de volgende vragen beantwoorden, en ze uiteindelijk combineren in je missie:

  1. Wat voor type organisatie heb je? (met name belangrijk: non-profit / bedrijf)
  2. Hoe omschrijf je jouw werkzaamheden? Wat is je product / service?
  3. Welk probleem lost dit op voor jouw klanten? In welke behoefte voorzie jij?
  4. Wie zijn je klanten?
  5. Waar bevinden je klanten zich?

We hopen dat je door middel van deze vragen een duidelijke missie voor jezelf kunt gaan opstellen, of dat je die natuurlijk al hebt! In elk van die gevallen: we zijn heel erg benieuwd naar jouw missie en hopen dat je deze met ons wilt delen in de vorm van een comment of berichtje op een van de social posts, en natuurlijk beginnen wij dan:

Onze missie: The Confetti Collective

“Creatieve vrouwelijke ondernemers inspireren & helpen écht te kiezen voor het bedrijf en leven waar zij gelukkig van worden.”

Oprichter van The Confetti Collective & Fine Art Fotografe gespecialiseerd in intieme & avontuurlijke bruiloften. Hondenmens, samenwonend met Erik en verliefd op reizen; altijd bezig met het volgende avontuur.

    Leave a Reply