0
Ondernemen

Drie praktische handvaten om om te gaan met onzekerheden tijdens het ondernemen

april 10, 2018

Wanneer je gaat starten met je onderneming, ben je vol overtuiging dat jouw onderneming gaat slagen. Waarom zou je anders beginnen? Toch? Marte geeft jullie in dit blog drie praktische handvaten om om te gaan met onzekerheden tijdens het ondernemen.

En dan ben je begonnen en staat je bedrijf…je komt er achter dat je toch onzeker raakt over een aantal zaken. De onzekerheden zijn veelal wisselend en ook afhankelijk van de fase waarin je aan het ondernemen bent. Waar de een het lastig vindt om te acquireren, vindt de ander het lastig om het cijfermatige gedeelte op orde te houden.

Tijdens coachingsgesprekken duik ik met ondernemers in de onzekerheden die ze tegen komen en gaan samen bepalen we dan wat denkrichtingen, plannen van aanpak of oplossingen zijn. Aangezien ik veel gesprekken voer, is mij iets opgevallen.

Hoewel mannelijke en vrouwelijke ondernemers heel veel zaken hetzelfde aanpakken, zijn er toch verschillen. Tijdens de gesprekken hebben we het uiteraard veel over praktische zaken. Echter is komen er ook onderwerpen naar voren die wat algemener van aard zijn. Bij mannen gaan die algemenere zaken waar ze tegenaan lopen vaak over focusbehoud en plannen & organiseren. Bij vrouwen ligt dat meer in de lijn van onzekerheid. Nou kun je uiteraard niet iedereen over een kam scheren, maar opvallend vind ik het wel.

Over plannen en organiseren heb ik al een aantal blogs geschreven en nu vond ik het tijd om eens te duiken in de onzekerheid die ondernemers tegen komen. Want wat de onzekerheid ook is die je tegen komt, het belemmert je op een of andere manier als je er niet iets mee doet. En wat kun je er dan mee doen?

1. Analyseer

Als eerste is het belangrijk om te achterhalen wat de reden van de onzekerheid is. Waar komt het gevoel vandaan? Neem hier de tijd voor. Alleen maar keihard doorgaan en de onzekerheid overschreeuwen gaat geen oplossing bieden.

Op het moment dat je je realiseert dat er dat knagende gevoel is, pak nu of plan een moment in om hiermee aan de slag te gaan.Wat mij altijd helpt in deze situatie is mindmappen* Even een rustig moment pakken om in het onderwerp te duiken wat mij onzeker maakt en te onderzoeken.

*Hierbij schrijf je alles op een groot vel en ga je woorden en gedachtes aan elkaar verbinden. Je schrijft je hoofd gewoon even helemaal leeg, zonder hier directe conclusies aan te verbinden.

 

2. Realiseer

Je hebt ge-mindmapt, je bent er achter wat het is wat jou onzeker maakt. Dit geeft vaak al een kleine verlichting. Wat nu wel belangrijk is, is het realiseren. Even bewust kijken naar waar de onzekerheid vandaan komt, wat het met je doet, of je het vaker hebt gehad, welke invloed het op je heeft en wat de gevolgen zijn. Wanneer je even goed gerealiseerd hebt, zul je dit moment opslaan. Mocht je het handig vinden, kun je er ook een notitie van maken. Dit zal je in de toekomst helpen om sneller te herkennen en waarschijnlijk minder onzeker te raken. Je hebt het namelijk al vaker gehad en bent er goed mee omgegaan.

 

3. Los op

Dit klinkt alsof onzekerheid een superslecht iets is! Iets wat snel opgelost moet worden en niet mag bestaan. Is dat ook zo? Ik vind van niet. Het feit dat je onzekerheid voelt, geeft aan dat er iets niet lekker zit. Dit zorgt voor reflectiemomenten en een goede ondernemer reflecteert.

Maar ondanks dat het niet slecht voor je is, kost het je wel energie. Daarom is het belangrijk om een passende “oplossing” of strategie voor jezelf te bedenken wat past bij de onzekerheid die je voelt. Iets wat voor jou werkt. Iets waar je vaker naar kunt grijpen op het moment dat onzekerheden weer om de hoek komen kijken. Ik kan legio voorbeelden noemen, maar doe dit expres niet…het is jouw zoektocht en jouw strategie.

 

Wel wens ik je er heel veel succes mee!
Grijp je onzekerheid, het mag er zijn!

Marte is Ondernemerscoach en werkt onder de naam SmarteR. Als coach houd ze zich bezig met alle essentiële randzaken van het ondernemen. Hierbij kun je denken aan hulp bij strategiebepaling, advies over marketing, behoud van focus en sparren over procesoptimalisatie. En voor The Confetti Collective schrijft ze dan ook graag over deze onderwerpen.

  • Reply
    Thea
    april 10, 2018 at 7:53 pm

    Super goed om dit zo te benoemen! Ik ga geloof ik even mind-mappen:)

Leave a Reply