0
Ondernemen

5 financiële valkuilen voor startende ondernemers.

september 21, 2017

Starten met je bedrijf is natuurlijk superleuk en een geweldige nieuwe stap! Om dat zo te houden, hebben we de vijf financiële valkuilen op een rijtje gezet, zodat jij daar gewoon overheen kunt stappen. Daar komen ze: 

1. Gewoon maar beginnen

Je hebt waarschijnlijk vele redenen om te gaan ondernemen, maar geld verdienen is toch ook wel een belangrijke, toch? Het is dan ook belangrijk om vooraf te bedenken hoe jouw financiële plan er uit ziet. Je zult er achter komen dat er dan wellicht kosten zijn waar je nog geen rekening mee had gehouden en dat je gedwongen wordt om na te denken over hoe jouw maanden er financieel uit gaan zien. Je kunt niet in de toekomst kijken. Maar je weet wel hoeveel je minimaal nodig hebt om privé van rond te komen en welke kosten je zakelijk verwacht. Ook weet je dat het slim is om rekening te houden met minder fijne omstandigheden, zoals ziekte, en kun je dan berekenen hoeveel je maandelijks moet verdienen. Dan zijn er nog twee vragen over: lukt dat met mijn bedrijf en zo ja, hoe ga ik dat doen? We hebben trouwens ook deze checklist gemaakt, waarin alle punten staan waar je aan kunt denken bij het starten van een bedrijf. Handig!

2. Geen rekening houden met de opstartfase

Eenmaal een financieel plan opgesteld, kun je je een goed beeld vormen bij de te verwachten situatie en heb je doelen om naar toe te werken. We zien alleen nog te vaak dat er geen rekening gehouden wordt met de opstartfase. De fase waarin nog geen rijen voor je deur staan en je nog niet plat gebeld wordt. Check nog even of je daar wel rekening mee gehouden hebt. Nathalie en ik hebben bijvoorbeeld in het begin gewoon nog gewerkt naast het opzetten van How 2 Spend It. Dat was behoorlijk aanpoten, maar daarom maakten we geen beslissingen vanuit financiële stress, maar echt vanuit de dromen die we hadden voor ons kersverse bedrijf.

3. Ondernemerschap romantiseren

Ondernemerschap klinkt geweldig en dat is het ook! Het is alleen wel zo dat het soms een beetje geromantiseerd wordt. Ik heb nog steeds vriendinnen die denken dat ik de hele week kan afspreken, omdat ik geen 9-tot-17-baan heb. Ik heb dan misschien geen manager die over mijn schouder mee kijkt, maar het werk blijft wel gewoon liggen als ik met mijn vriendinnen de hort op ga of lekker op date ga met Jeroen.

Ook heb je ineens veel meer rollen te vervullen. Daar waar je vroeger verantwoordelijk was voor de communicatie (bijvoorbeeld), ben je nu ook ineens van de boekhouding, de marketing, de sales, juridische zaken, de voorraden, enzovoorts. Bedenk je daarom van tevoren: welke rollen ben ik goed in en bij welke kan ik wel wat hulp gebruiken. Zoek daar dan de juiste mensen in. Geef ook vanaf het begin goed je grenzen aan bij het thuisfront en je vriendinnen/familie, zodat zij weten wanneer je aan het werk bent en wanneer het tijd is om te relaxen. Zo weet iedereen waar hij/zij aan toe is, en plan je voor jezelf ook alvast wat vrije tijd in.

4. Schoenmaker blijf bij uw leest

Als je eenmaal lekker aan het ondernemen bent, komen er veel kansen op je af. In het begin voel je je vereerd dat iedereen met jou wil werken. Ik ben dan ook vast niet de enige die in de valkuil stapte dat je vervolgens een project aanneemt dat eigenlijk niet past bij jouw bedrijf. Dat kan natuurlijk goed gaan, maar vaak heb je vervolgens (veel) tijd besteed aan een project waar je niet in door wilt groeien en heb je geen tijd kunnen besteden aan dat wat je echt leuk vindt. Beschrijf daarom vooraf goed wie je als bedrijf wilt zijn en hoe jouw doelgroep er uit ziet. En toets alle mogelijke opdrachten aan die criteria.

5. Belastingen… Oops!

Last but not least, de belastingen. Je zou niet de eerste zijn die na de eerste BTW-aangifte zit te wachten op een acceptgiro. Die komt niet: je moet het zelf gelijk overmaken. Ook is het fijn als je gedurende het jaar je administratie tip top bijhoudt. Dat zorgt voor een ontspannen belastingaangifte in het begin van het jaar. Handig: lees hier de vijf meest voorkomende belastingvoordelen voor startende ondernemers.Ps. als je er nu al de kriebels van krijgt, zorg er dan voor dat je het tijdig uitbesteedt. Deze blog kan je helpen bij het maken van de juiste keuze.

Zo, deze valkuilen kun jij mooi overheen stappen. Weet jij er nog een valkuil die er niet bij staat? Schrijf er dan even onder: vinden we echt heel leuk!

Nathalie & Joëlla zijn de trotse oprichters van How 2 Spend, het onafhankelijke blog in Nederland dat zich richt op vrouwen en financiën. Hun missie? Geldzaken bespreekbaar maken op een manier waarop het vrouwen aanspreekt. Om zoveel mogelijk vrouwen op een fijne, zelfverzekerde manier met geld te kunnen laten omgaan.

    Leave a Reply