0
Marketing

Evergreen content creëren in 5 stappen

november 9, 2017

Content marketing: super-interessant maar wel veel werk… ben jij ook (te) veel tijd kwijt aan het schrijven van blogs en artikelen op je website? Dan is het goed om eens te kijken naar de houdbaarheid van je teksten. Schrijf je vooral content die trend- of seizoens-gerelateerd is? En is het misschien mogelijk om meer evergreen content te gaan creëren? 

Wat is Evergeen content?

Het is eigenlijk heel simpel, evergreen (oftewel: ‘altijd groen blijvende’) content is content die over een paar jaar nog steeds relevant is. Waarmee je je lezers nog steeds kunt informeren, entertainen of inspireren en dus nog steeds interessant zijn om te lezen.

Het allerbelangrijkste voordeel ervan is: evergreen content creëert zóveel waarde voor je blog. Nu en in de toekomst. Het zijn artikelen die jouw ideale klant aanspreken en waardevol zijn voor elke nieuwe of bestaande lezer. Bovendien zijn het vaak de evergreen content waar op gezocht wordt via de zoekmachines.

Evergreen content kun je schrijven op elk moment van het jaar en geef jou dus de vrijheid om een voorraad op te bouwen. Óok is het natuurlijk nog eens veel makkelijker te hergebruiken dan trend- en seizoens-gerelateerde content. Ga niet langer voor (alleen maar) pieken in jouw website bezoekers maar werk naar een steeds groter groeiend dagelijks bezoekersaantal: start nu met het schrijven van evergreen content.

Overtuigd? Dan is het tijd om aan de slag te gaan!

Stap 1: Maak een lijstje van evergreen content artikelen die jij zou kunnen schrijven

We beginnen met het zoeken van inspiratie voor evergreen content. Wat zijn de dingen die jij vaak aan anderen verteld over jezelf en je bedrijf? Voorbeelden zijn bijvoorbeeld: hoe ben jij ooit begonnen met wat je nu doet? Vanuit welke droom ben je gestart? Wat is de basis of essentie van jouw product(en) of dienst? Wat zijn de vooroordelen en hoe staan die tegenover de werkelijkheid? Welke tijdloze tips heb jij voor jouw ideale klant?

Stap 2: Plan een terugkerend moment in voor het schrijven van evergreen content

Maak een paar uurtjes per week, per maand of wat dan ook past bij jou, vrij om te werken aan deze tijdloze content voor je website, blog of nieuwsbrief. Zorg dat je uiteindelijk een fijne buffer creëert en plan de content van tevoren in.

Stap 3: Schrijf de content en vind de juiste beelden erbij

Vraag je tijdens het schrijven van een artikel af: kan iemand dit over enkele jaren nog lezen zonder dat het geheel achterhaald is? Hetzelfde geldt natuurlijk voor beeld en geluid dat je erbij gebruikt, ook die dient (in redelijke mate) tijdloos te zijn. Extra tip: evergreen content is zeer interessant voor Google, probeer dus goed rekening te houden met SEO tijdens het schrijven ervan.

Stap 4: Bereid het hergebruik van content voor

Na het schrijven van zo’n evergreen artikel kun je direct hergebruik ervan voorbereiden. Welke alinea’s of zinnen zou je ook eens los kunnen delen op bijvoorbeeld social media? Kun je het artikel over een tijdje nogmaals delen? En wanneer dan? Maak bijvoorbeeld je eigen systeem in Excel of in je jaarplanner om georganiseerd content te kunnen hergebruiken.

Stap 5: Breng de content zorgvuldig de (online) wereld in & maak optimaal gebruik van de voordelen.

Besteed niet alleen voldoende aandacht aan het blog of artikel zelf, maar ook aan de uittingen op bijvoorbeeld social media. Deze evergreen blogs hebben de potentie om de meest gelezen blogs van je website te worden. Deel ze op de juiste tijden, op de juiste kanalen en creëer nieuwsgierigheid om verder te lezen.

Succes! En geloof me als ik je zeg: dit kan zó’n positieve verandering betekenen voor jouw bedrijf. Met dit stappenplan, een portie discipline én creativiteit kan het eigenlijk niet meer misgaan. Maar om je dan toch nog dat extra beetje te helpen: vanaf nu vind je in onze online bibliotheek een gratis PDF met ’10 evergreen content blog ideeën’

Laat je e-mail achter om toegang te krijgen (of check de bibliotheek als je al toegang hebt):

Ik ontvang graag toegang tot de gratis bibliotheek & Confetti Collective inspiratie



Oprichter van The Confetti Collective & Fine Art Fotografe gespecialiseerd in intieme & avontuurlijke bruiloften. Hondenmens, samenwonend met Erik en verliefd op reizen; altijd bezig met het volgende avontuur.

    Leave a Reply