0
Marketing

[DEEL 1] De waarde van e-mail marketing

november 2, 2017

Misschien heb je het al een paar keer op je hart gedrukt gekregen; je moet e-mailadressen gaan verzamelen! Maar waarom? En als je eraan wilt gaan beginnen; hoe kan je het beste e-mailadressen verzamelen? En wat kun je vervolgens met de verzamelde e-mailadressen? Let’s dive in!

 

Waarom kan e-mail marketing waardevol zijn?

Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende manieren waarop je de aandacht van je ideale klant probeert te bereiken. Maar het algoritme van Instagram en Facebook en het feit dat we ook gewoon lekker offline willen zijn, kunnen daar voor ons als bedrijf nog weleens een stokje voor steken. De content die jij wilt delen met je ideale klant bereikt ze niet en dat kan behoorlijk vervelend zijn. Want dat kan betekenen dat je een stuk minder verkoopt dan wanneer je goed zichtbaar bent bij je ideale klant.

Daarom kan e-mail marketing, naast de andere vormen van marketing die je inzet, een hele waardevolle aanvulling zijn. E-mail marketing zorgt er namelijk voor dat je rechtstreeks bij je ideale klant in zijn of haar de inbox verschijnt en je ze op jouw manier in aanraking kunt brengen met jouw product of dienst. Hierdoor is de kans op verkoop – wanneer jij een product of dienst hebt wat perfect op hun behoeftes (van dat moment) aansluit – hoger.

 

 

Hoe verzamel je (legaal) e-mailadressen?

Allereerst: zomaar e-mailadressen van internet afhalen (bijv. vanaf een contactpagina op een website) is verboden. Iedereen die je mailt moet jouw (zichtbaar) toestemming hebben gegeven dat je hem of haar mag mailen.

Wat je een veel gebruikte manier is (en hoe wij het zelf ook doen), is waardevolle, maar gratis content aanbieden in ‘ruil’ voor je e-mailadres. Dit kan een document zijn of toegang tot meerdere documenten. Schrijf bijvoorbeeld een blog of neem een video op over dit document en vertel je ideale klant hierin wat de waarde van het document is, zodat ze gemotiveerd worden om dit document te willen downloaden.

Wanneer je meerdere documenten met waardevolle content hebt kun je ze natuurlijk ook allemaal los inzetten om mensen te triggeren om hun e-mailadres achter te laten. Wanneer document A je ideale klant misschien niet voldoende aanspreekt, dan document B of C wel ontzettend interessant voor ze zijn.

 

Andere manieren om e-mailadressen te verzamelen zijn:

– Een e-mail inschrijfformulier op je website. Vertel hier in één a twee zinnen wat er verwacht kan worden wanneer ze zich inschrijven. Mensen die echt geïnteresseerd zijn in je bedrijf schrijven zich hier vaak in!

– Vermeld je nieuwsbrief inschrijfformulier in je linktr.ee account (voor in je Instagram bio).

– Vermeld in je e-mailhandtekening een link naar je nieuwsbrief/ het inschrijfformulier.

– Wanneer je een nieuwsbrief de deur uit doet met waardevolle content of een aankondiging van iets nieuws kun je hiervan tevoren op sociale media aandacht aan geven. Moedig ze aan om zich in te schrijven, want alleen dan zijn ze als állereerst op de hoogte van het nieuws.

 

 

Wat kan je met deze e-mailadressen?

Yes! Je hebt e-mailadressen verzameld. En nu? Allereerst: zorg dat de informatie die je deelt interessant is en het de moeite waard blijft om je bedrijf te volgen. Persoonlijk vind ik het ook erg fijn als een nieuwsbrief er mooi en fijn leesbaar uitziet. Daarnaast zorgt dat er ook nog eens voor dat je opvalt tussen de vele andere nieuwsbrieven (zoals Zalando, Loavies, Zara etc… ;)) die je klant krijgt.

Deel interessante informatie (bijv. blogs die je hebt geschreven), aanbiedingen of producten en omgeef dit met mooie beelden of interessante tekst. Een achtergrondtekst over een product of dienst of een persoonlijk verhaal vind ik zelf vaak inspirerend. Dit haalt mij persoonlijk sneller over om oprechte interesse te tonen in dat wat er wordt verteld in de nieuwsbrief.

Tegelijkertijd wil ik je ook meegeven: pas wel op met de e-mails die je verstuurd. Verstuur liever een keer per maand een e-mail met waardevolle informatie, dan dat je lezers elke week iets ontvangen waar ze keer op keer niet echt iets mee kunnen. Wanneer mij dat zelf overkomt schrijf ik me weer snel uit en volgens mij veel anderen met mij. Wanneer iemand z’n e-mailadres aan je geeft betekent dat dat je ook het vertrouwen van diegene krijgt. Ga er daarom zorgvuldig mee om en probeer echt content te mailen waar zíj iets aan hebben.

 

In deel twee delen we binnenkort verschillende tips over het opzetten en inrichten van een e-mail marketingcampagne.

Oprichter van The Confetti Collective, Business coach & fotograaf. Elsa helpt ambitieuze vrouwen om hun droombedrijf te realiseren & een sterke online positie te creëren, waardoor klanten vol overtuiging voor hen kiezen. | Leergierig & luistert graag. | Ze is 12 jaar samen & inmiddels getrouwd met liefde van haar leven Gideon. Mama van Joah.

    Leave a Reply