0
Inspiratie

Interview: Albert van The Carmencita Filmlab

april 18, 2017
Filmlab| Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers

Fotorolletjes zijn niet alleen maar iets van vroeger, ook nu nog wordt er veel analoog gefotografeerd. Eerst vooral in Amerika maar inmiddels neemt ook de ‘film’ community in Europa redelijke vormen aan. Veel van deze fotografen kiezen ervoor om hun beelden te laten ontwikkelen en scannen bij ‘The Carmencita Filmlab” in Spanje. Reden genoeg voor ons om eens met Albert (een van de eigenaren) te skypen en hem te vragen naar de start van het lab, ondernemerschap en nog veel meer!

Laten we beginnen bij het begin…. waar kwam het idee voor Carmencita Filmlab vandaan en hoe zijn jullie begonnen? 

In 2012 werkten Miguel en ik beiden als film-fotograaf. Miguel in Spanje en ik in Amerika bij Jonathan Canlas. Miguel had een scanner gekocht en startte zijn eigen filmlab. Hoewel hij ervaring had met scanners kwam hij er toch niet helemaal uit en vroeg online om hulp. Ik weet nog dat ik het zó toevallig vond dat dit op mijn pad kwam; Albert komt net als ik uit Spanje. Ik besloot hem gratis te helpen, in eerste instantie voor maar een weekje. Toch kwam ik vaker terug en hielp hem uiteindelijk minimaal eens per maand. Al snel bood hij me een partnerschap aan voor Carmencita Filmlab. Onze bedoeling was eigenlijk helemaal niet het starten van een ‘echt’ bedrijf. We wilden onze eigen foto’s kunnen ontwikkelen & scannen en andere film-fotografen in Europa helpen.

Wat was het moment waarop het wél veranderde naar een bedrijf? Was er een omslagpunt in jullie manier van denken of de doelen die jullie hadden?

Het lab bestaat nu vier jaar. Het eerste jaar was erg moeilijk; de eerste zes maanden verdienden we niets, terwijl er wel een hoop geïnvesteerd moest worden. Zomers ging het al iets beter (de zomer is de drukste periode voor ons) en werkten we inmiddels met 3 mensen. De tweede zomer ‘explodeerde’ het. We namen meer mensen aan en de ruimte werd eigenlijk ook alweer te klein. Dat jaar zagen we in dat het écht iets kon worden en binnen niet al te lange tijd werkten we met 7 mensen in een veel te kleine ruimte.

Na de zomer besloten we te verhuizen naar de stad. Dit is voor ons echt het ‘turning point’ geweest. We realiseerden dat The Carmencita Filmlab groter was dan alleen ons, groter dan twee film-fotografen met een scanner. Veel fotografen in Europa waren op zoek naar een betrouwbaar, goed lab om al hun opdrachten door te laten doen en wij kregen de kans dit voor hen te zijn.

Hoe bereikten jullie al deze fotografen in Europa? Wat was jullie marketing-strategie? 

Er was natuurlijk geen concurrentie op dat moment in Europa. In de meeste landen vind je nog steeds labs, maar niet in de zin van een een filmlab dat zich richt op professionele fotografen en zo meedenkt met zijn klanten. Omdat ik een tijd in Amerika heb gewerkt heb ik contact gehad met Amerikaanse filmlabs en had ik een idee hoe de markt daar in elkaar zat. De markt is daar groter, er is meer concurrentie en dat betekend dat labs kortingen geven en altijd bezig zijn met nieuwe klanten winnen. Wij besloten om het anders aan te pakken: geen kortingen, geen marketing stunts maar onszelf richten op huidige klanten en een persoonlijke aanpak.

Natuurlijk heeft sociale media een grote rol gespeeld maar we vertrouwden voornamelijk op onze huidige klanten. We probeerden consequent goed werk te leveren, waren vriendelijk en open en dat resulteerde uiteindelijk in vele verwijzingen van deze fotografen aan andere fotografen & vrienden. Op deze manier spreidde het zich uit als een ‘olievlek’ en groeide onze klantengroep exponentieel.

Hoe zien jullie de toekomst van film-fotografie, zullen fotorolletjes nog steeds verkrijgbaar zijn over 10-tallen jaren? 

Goeie vraag! We weten het natuurlijk niet. Op het moment dat bedrijven als Kodak, Fuji en Ilford stoppen met de productie is dat natuurlijk het einde; de productie van film is moeilijk. Er is nu een nieuw bedrijf in Italië, opgestart door oud-medewerkers van een film fabriek, die nu hun eigen rolletjes proberen te produceren, maar zelfs zij hebben het er lastig mee.

Voor de komende vijf jaar verwachten we dat het bij Kodak sowieso nog goed gaat. Videomakers in Amerika hebben een overeenkomst getekend met Kodak, om hun werk op film te blijven schieten. Films als Boyhood, The Grand Budapest Hotel, The Imitation Game, Interstellar, Foxcatcher, Into the Woods, Leviathan, Inherent Vice and The Judge zijn bijvoorbeeld allemaal opgenomen op film. Honderden kilometers worden er gebruikt voor het schieten van een film. Dit betekent dat Kodak ook nog steeds fotorolletjes kan maken voor de professionele fotograaf.

Als er na die 5 jaar geen nieuwe deal komt met Kodak, heeft het waarschijnlijk geen zin meer om de machines aan te zetten en wordt er dus ook geen film geproduceerd voor verkoop aan fotografen. We hopen dat we een steentje bij kunnen dragen aan het voortbestaan van film door zoveel mogelijk fotografen te inspireren het te gebruiken (wanneer het bij ze past natuurlijk), “we’re trying to keep film alive”.

 

Wat vind je het aller-leukst aan het ondernemer zijn?

De mogelijkheid om écht dingen te veranderen. Ik heb ook een tijdje voor een groot bedrijf gewerkt, daar duurt het eeuwig voordat een beslissing gemaakt wordt en verandering worden doorgevoerd. Als je voor jezelf werkt, en iets wilt veranderen, kun je dat vaak van de een op andere dag doen (in ieder geval kun je de verandering direct inzetten). Ik hoef het aan niemand te vragen, maar kan mijn eigen wereldje direct veranderen. “Shaping the world around you”.

Misschien geldt dat niet alleen voor je eigen wereldje, met Carmencita Film Lab hebben jullie de markt voor analoge fotografie in Europa veranderd, eigenlijk zelfs opgezet en daardoor ook de wereld van anderen veranderd.

Bizar, om dat te beseffen blijft moeilijk. We nemen ons werk heel erg serieus, maar bedenken hoe dit het leven van anderen veranderd blijft gek. Het is een van de redenen waarom we de ‘meets’ hebben geïntroduceerd. We vinden het tof om andere fotografen met elkaar in contact te brengen en om onze klanten te ontmoeten. Hun feedback is belangrijk voor ons.

Waar vinden we je op een vrije dag? Waar ben je het allerliefst op die momenten? 


Ik vind het heerlijk om vrij te zijn op zondag, dan ben ik lekker thuis met mijn vriendin. Natuurlijk bezoek ik ook mijn ouders in Barcelona graag. Het is lastig om ver weg te zijn van je familie en ‘oude’ vrienden. In de zomer ga ik graag naar de Costa Brava, het is ‘the place to be’ in de zomer!

Heb je een favoriet social media platform?

Op het moment… Facebook. Omdat ik daarmee in contact blijf met vrienden van vroeger, al post ik zelf niet veel. Het is soort van mijn dagelijkse krant. Instagram is interessant als bedrijf, maar persoonlijk gebruik ik het niet echt. Eigenlijk ben ik helemaal niet zo’n social media guy. We hebben een tijdje geleden trouwens een onderzoek gedaan, we waren benieuwd hoe onze klanten ons hebben leren kennen; slechts 12% kwam via Instagram, 50% via een bevriende fotograaf.

Wat is dé tip die je andere ondernemers mee wilt geven, die echt iets voor ze kan veranderen?

Ik denk dat het allerbelangrijkst is, hoe cliche dan ook: hou van je werk en ga écht voor jouw passie. Geld staat bij mij op een van de laatste plaatsen en hoewel geld voor anderen belangrijker mag zijn, denk ik dat het nooit op de eerste plaats moet staan. Je zou iets moeten doen dat écht iets betekend voor jou, en een verschil maakt voor andere mensen. Ken je Simon Sinek? Hij begint een van zijn bekende TED talks met de vraag: “Why do you wake up in the morning? And why should anyone care?”. Hier draait het om voor mij, dit is de basis.

We leven niet langer in een tijd waarin iedereen werkt bij een fabriek of groot bedrijf. We hebben tegenwoordig het privilege dat we van alles kunnen doen, maar ook de handicap dat het origineel moet zijn, er zijn zoveel bedrijven die ‘normaal’ zijn en het is aan jou om iets nieuws te brengen. Ik geloof niet in concurreren op prijs, we hebben niet nog meer ‘mediocre stuff’ nodig;

“We mogen onszelf gelukkig prijzen dat we mooie, unieke dingen mogen maken” – Albert

 

We mogen blij zijn dat we in de Westerse wereld leven en velen van ons de vrijheid hebben om datgene te doen waar we blij van worden. “Love what you do and money will follow”.

 

Meer weten of op de hoogte blijven?
Bekijk de website van The Carmencita Filmlab
Hun Instagram account of Facebook profiel.
Foto’s bij dit artikel: Carmencita Filmlab

Oprichter van The Confetti Collective & Fine Art Fotografe gespecialiseerd in intieme & avontuurlijke bruiloften. Hondenmens, samenwonend met Erik en verliefd op reizen; altijd bezig met het volgende avontuur.

    Leave a Reply