0
Inspiratie

Het verhaal achter bedrijfsnamen

augustus 15, 2017

Bedrijfsnamen. Soms vertellen ze je veel, soms verhullen ze alles. Sommige namen zijn vooral praktisch, anderen hebben een diepere betekenis. Ik vroeg andere ondernemers naar het hoe en waarom achter hun bedrijfsnaam.

Esther van TELEUKTROUWEN:

“TELEUKTROUWEN is eigenlijk heel stom ontstaan. Zoals je vroeger op de basisschool of de middelbare school de voorletters van je werkgroepje door elkaar husselde om een groepsnaam te verzinnen, zo husselden Tim (lees: mede-eigenaar) en ik onze namen door elkaar en kwamen op T en E. We wilden graag een Nederlandse naam. Toen kwamen we bij ‘Te’, ‘te gek’ en uiteindelijk ‘te leuk’. En omdat we iets met trouwen doen, werd dat ‘TELEUKTROUWEN’. We wilden het ooit veranderen, maar toen groeiden we ineens enorm en was het te laat. Nu is het een lekker oer-Hollandse en herkenbare naam.”

Suzanne van SUEGRAPHY:

SUEGRAPHY is bedacht door een oud-huisgenootje; Rozemarijn! We hebben mooie tijden gekend in onze studententijd waarin zij mij regelmatig Sue noemde. Juist omdat de fotografie begon in de eerste jaren van mijn studie, herinnert de naam mij regelmatig aan de start van dit avontuur. Het editen tijdens de college uren is het zó waard geweest! Om dit nu samen te doen met mijn man Erwin is een droom. We wonen in het midden van Nederland maar zien de wereld als onze werkplek, vandaar de Engelse naam. Niets is te gek, niets onmogelijk. Dromen zijn er om geleefd te worden.”

Nathalie en Joëlla van How 2 Spend It:

“Voorheen heetten we Finance for Women. We kwamen erachter dat die naam gewoon niet goed werkte, dus wilden we een nieuwe, passendere naam. Eerst dachten we aan een leuke vrouwennaam; je zou ons dan kunnen zien als een vriendin die veel over geldzaken weet. We verzonnen honderden namen maar telkens bleek één van ons dan iemand met die naam te kennen die niet leuk was. Of dan hadden we eindelijk een leuke naam, maar was de domeinnaam niet beschikbaar. Om gek van te worden! En ineens, vanuit het niets, dachten we: waarom niet How 2 Spend It? Als in: hoe kun je slim met je geld omgaan? Er zit een leuke knipoog in, dat past bij ons. Waarom die 2? Omdat How to spend it al bezet was. Yep, daarom!”

Ciska van I am Groots:

“Ik heb best lang gezocht naar een goede naam voor mijn bedrijf. Het moest iets te maken hebben met je eigen leven leiden, geluk, iets doen wat je leuk vindt. Maar alle namen die ik bedacht waren al in gebruik of het domein voor mijn website was niet meer vrij. Uiteindelijk was ik met een vriendin aan het brainstormen en zat ik wat te krabbelen toen er opeens een boom op papier stond. Zo kwamen we op de naam Groots – een samentrekking van Growth en Roots – groeien vanuit je wortels, vanuit wie je bent. Dat was meteen raak, omdat ik er meerdere interpretaties bij had. Zo is mijn achternaam Van Grootveld, en is ‘groots’ en ‘leven vanuit je eigen grootsheid’ natuurlijk helemaal waar mijn bedrijf voor staat!”

Mandy van conceptstore MEI:

“Het verhaal over het ontstaan van mijn bedrijfsnaam is niet echt een leuk verhaal, maar wel mooi.

Mijn tante zat in een verzorgingshuis en zei altijd de hele winter: Weet je wat ik wou? Dat het 1 mei was. De hele zomer zat ze dan heerlijk buiten in het zonnetje in haar tuin. Ze is twee weken nadat mijn conceptstore open ging overleden. Nu is het in de winkel voor haar altijd mei.”

Daniella van Naturae Design:

”Ik zocht naar een naam die bij mij als persoon past én weergeeft wat ik verkoop. Naturae is het Latijnse woord voor natuur. Voor ik sieraden maakte, was ik acupuncturist en voedingsdeskundige. Ik ben altijd al gefascineerd door de natuur en hoe belangrijk die is voor ons. In de Chinese geneeskunde – waar acupunctuur een onderdeel van is – leer je veel over het Taoisme; wat uitgaat van yin en yang en de 5 elementen. De mens is een mini-weergave van de natuur. Door deze zienswijze is de natuur een belangrijk onderdeel in mijn leven en werk. Ik probeer de natuur te weergeven en vereeuwigen in mijn sieraden.”

Wat is jouw bedrijfsnaam, wat betekent het en hoe kwam je erop?

Creatief is het beste woord wat deze vrolijke meid het beste omschrijft. Afgestudeerd als allround stylist, maar inmiddels een allround creative. Conceptontwikkeling, trendforecasting, styling, design en fotografie. Deze toffe vrouw zit eigenlijk gewoon nooit stil.
  • Reply
    Arjanne
    september 27, 2017 at 9:37 pm

    Nu de grote vraag: hoe komen jullie aan júllie bedrijfsnaam? 😁

    • Reply
      Raisa Zwart
      september 29, 2017 at 8:40 am

      Haha yes goeie vraag! We gaan ‘m binnenkort op Social Media én hier voor je beantwoorden!

Leave a Reply