0
Inspiratie

Girlboss interview: Jinske van IMAKIN

mei 30, 2017
Girlboss interview| Blog voor creatieve vrouwelijke ondernemers

Voeg ‘imagine’ en ‘making’ samen en je krijgt IMAKIN. IMAKIN is een succesvol bedrijf in Do It Yourself pakketten. Eigenaresse is Jinske, iemand die eerst nog levensmiddelentechnoloog was maar inmiddels fulltime haar eigen bedrijf heeft. Deed ze eerder DIY-projecten in haar vrije tijd, nu is dit haar belangrijkste inkomstenbron. Hoe dat allemaal begon en wat ze gaandeweg heeft geleerd? Lees het hier.

 

“Zo’n 5 jaar geleden ging ik met een vriendin naar een hobbybeurs, om daar Do It Yourself materialen te kopen. Het aanbod vond ik teleurstellend. Mijn vriendin zei toen dat ze het liefst kant en klare pakketten wilde hebben zodat een project alleen nog maar gemaakt hoefde te worden. Dat was er nog niet dus toen dacht ik ‘dan doe ik dat toch zelf!

 

Ondertussen werkte ik als levensmiddelentechnoloog in productontwikkeling en was mijn doel om R&D-manager te worden.. Ik had voeding & diëtetiek gestudeerd en daarna de master levensmiddelentechnologie aan de universiteit in Wageningen gevolgd. In mijn vrije tijd  was ik altijd creatief bezig. Tijdens een startup weekend pitchte ik mijn idee – niet eens goed uitgewerkt – waar het heel goed werd ontvangen. Ik werd uitgenodigd voor een businessplan-wedstrijd en ook daar sloeg het idee aan. Dus ik dacht: ik begin gewoon. Het is toen snel gegaan: eind 2012 bezocht ik de beurs, in januari 2013 schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel en twee maanden later lanceerde ik de webshop. Dat zou ik trouwens niet per se aanraden, achteraf had ik het meer voorbereid willen hebben.

 

Na drie jaar IMAKIN naast mijn vaste baan gedaan te hebben, besloot ik fulltime voor mezelf te werken en zei ik mijn baan als productmanager op. Natuurlijk was dat een risico, maar de omzet stijgt niet als je je bedrijf niet genoeg aandacht geeft, dus moet je maar hopen dat die omzet komt. En dat heeft goed uitgepakt. Het ondernemen bevalt me goed. Je hebt de vrijheid om zelf je strategie te bepalen, kan zelf beslissen met wie je wil samenwerken en kan meteen op trends inspelen zonder dat je eerst door 10 ‘lagen’ voor toestemming moet.Natuurlijk heb ik ook weleens een baaldag en wil ik op zo’n dag het liefst netflixen, maar ik weet dat dat niets oplost dus ga ik iets anders doen. En net als iedere ondernemer denk ik wel eens ‘O no, komt het wel goed!?’, bijvoorbeeld als ik een paar dagen geen bestellingen heb gehad, maar er komt altijd wel wat.

 

Ik heb veel over mezelf geleerd. Zo heb ik ontdekt dat ik beter in communicatie & klantcontact ben dan ik dacht. En dat is bijzonder, want toen ik als tiener in een winkel kwam, durfde ik niet eens om een andere maat te vragen. En juist nu kom ik erachter dat ik communicatie en het klantcontact het allerleukst vind.Wat ik andere ondernemers mee wil geven is dat je product niet perfect hoeft te zijn, je kan altijd bijschaven. En ook: zoek de samenwerking op, het is goed voor je eigen ontwikkeling en zo vergroot je je bereik. Kijk wel goed met wie, zodat je elkaar aanvult en elkaar niet in de weg loopt!”

 

Krijg je zin om aan de slag te gaan of wil je meer weten? Bezoek Jinske’s webshop, volg haar op Instagram of bekijk haar vlogs.

Creatief is het beste woord wat deze vrolijke meid het beste omschrijft. Afgestudeerd als allround stylist, maar inmiddels een allround creative. Conceptontwikkeling, trendforecasting, styling, design en fotografie. Deze toffe vrouw zit eigenlijk gewoon nooit stil.

    Leave a Reply